سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خلق، نانخور خدایند . لذا محبوب ترینِ خلق نزد خدا، کسی است که به نانخوران خدا سودی رساند وخانواده ای را شادمان کند . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----582254---
بازدید امروز: ----41-----
بازدید دیروز: ----126-----
جستجو:
  • اوقات شرعی
    ساخت قوی‌ترین ابررایانه‌ خاورمیانه در ایران - طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی
     
     
  • درباره من
  • لوگوی وبلاگ
    ساخت قوی‌ترین ابررایانه‌ خاورمیانه در ایران - طرحی نو برای اتحاد ایرانیان سراسر گیتی

  • فهرست موضوعی یادداشت ها
    آیت الله یزدی در واکنش به نامه هاشمی رفسنجانی . رضا فاضلی عودلاجان تهران مدارس نوشیروان پریوش سرهنگ نصیری . شهرام همایون فروش دختران در دبی . علیرضا میبدی دادگاه مصطفی رمضان پور پسر خاله زن میبدی هما احسان . ماهواره ملی امید تماشای مسیر زنده پرتاب مدار کره زمین . مستهجن مضلین مستهجن سکس شوک مستند شوک مرکز بررسی جرائم سازمان . میر حسین موسوی عضو فعال ستاد مرکزی آشوب عضویت شورای مرکزی سازمان . نحوه زندگی آیت‏ا? خامنه‏ای دیده . نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان غزه رییس رژیم صهیونیستی . نماز جمعه تصاویر حاشیه رفسنجانی موسوی . همسر مصطفی تاج زاده سازمان مجاهدین انقلاب مجمع زنان اصلاح طلب حس .
  • مطالب بایگانی شده
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
    < type="text/java" src="http://www.iransohrab.ir/js/IranSohrab-link.js">





    Powered by WebGozar

    وضعیت من در یاهو
  • آوای آشنا
  • ساخت قوی‌ترین ابررایانه‌ خاورمیانه در ایران
    نویسنده: ایران سه شنبه 86/5/16 ساعت 12:59 صبح

    ساخت قوی‌ترین ابررایانه‌ خاورمیانه در ایران

     

    قوی‌ترین ابررایانه خاورمیانه با همت محققان مرکز تحقیقات پردازش‌های فوق سریع در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

    به گزارش فارس، بهمن جوادی یکی از مجریان این پروژه در نشست خبری بهره‌برداری از قوی‌ترین ابر‌رایانه ایران با اشاره به اینکه این طرح حاصل تلاش دو ساله محققان است، گفت: این ابررایانه 216 هسته پردازشی اپترون با فرکانس 2 گیگاهرتز با بهره‌گیری از فناوری کلاستر به صورت موازی عمل می‌کنند. این سامانه حافظه‌ای برابر 56 گیگابایت دارد و ظرفیت ذخیره سازی آن معادل 5800 گیگابایت است.

    وی ادامه داد: این ابررایانه که برای پیش‌بینی وضع هوا در سازمان هواشناسی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت دارای حداکثر توان پردازشی 860 میلیارد عمل در ثانیه است. این در حالی است که در قوانین تجارت جهانی ابر رایانه‌های قویتر از 190 میلیارد عمل در ثانیه کالای راهبردی محسوب می شود و فروش آن‌ها شامل تحریم می‌شود. با ساخت این سامانه که قوی‌ترین ابر رایانه فوق سریع ساخته شده در خاورمیانه است ایران به جمع چند کشور پیشرفته دارنده این فناوری می‌پیوندد.

    جوادی با اشاره به این‌که سیستم عامل مورد استفاده در این سامانه لینوکس است، افزود: یک نرم افزار نیز برای مدیریت نظارت و کنترل سیستم توسط محققان این مرکز تهیه شده است همچنین مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی مانند MMS و ARPS برای پیش بینی وضع هوا بر روی این ابررایانه نصب و مورد استفاده قرار گرفته است.

    وی با بیان این مطلب که نتایج به دست آمده در این پروژه توسط کارشناسان شرکت‌های اروپایی به تأیید رسیده است، خاطرنشان کرد: در دنیای امروز بسیاری از مسائل پیچیده به دلیل داشتن زمان طولانی محاسبه روی رایانه‌های شخصی به صورت عملی و در زمان محدود قابل اجرا نیستند راه حل این مشکل استفاده از سیستم‌های پردازش موازی و ابر رایانه‌هاست.

    وی اضافه کرد: فناوری کلاستر در حال حاضر بهترین روش برای ساخت ابررایانه در جهان به شمار می‌رود و علاوه بر هزینه پیاده‌سازی پایین، دارای امکان توسعه و بروز رسانی مناسبی است و تعمیر نگهداری و پشتیبانی از آن در داخل کشور امکان‌پذیر است.مزایای این فناوری باعث شده است که ابر رایانه‌های کلاستر به صورت گسترده در کاربردهایی مثل صنایع نفت و گاز، صنایع دارویی، صنایع خودروسازی، صنایع پتروشیمی و پلیمر، صنایع هوا فضا و بسیاری از علومی که درگیر محاسبات سنگین هستند مورد استفاده قرار گیرد.

    محمد رضا داوودی، نماینده سازمان هواشناسی در این پروژه در ادامه با اشاره به اینکه اکثر کشورهای صاحب‌نظر در زمینه هواشناسی از ابرریانه استفاده می‌کنند، گفت: صحت پیش‌بینی وضع هوا هم اکنون 92 درصد است اما با استفاده از این ابررایانه صحت پیش‌بینی افزایش می‌یابد.

    در حال حاضر مرکز تحقیقات پردازش‌های فوق سریع در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حدود 15 سال سابقه و بهره‌گیری از متخصصان داخلی به دانش فنی ساخت ابررایانه‌های کلاستر دست یافته است و در جهت رفع نیاز صنایع و مراکز تحقیقاتی کشور در این زمینه فعالیت می‌نماید.

    اولین ابریارانه ایران که در سال 1380 به بهره‌برداری رسید نیز در این مرکز ساخته شده است. در ضمن یک نمونه از این سیستم در سال 1382 برای سازمان فضایی ایران و به منظور پردازش تصاویر ماهواره‌ای توسط این مرکز ساخته و به بهره‌برداری رسیده است.

    مجری پروژه قوی‌ترین ابررایانه ایران: آمادگی ساخت ابرریانه‌ای با 2000 پردازنده را داریم
    مجری پروژه قوی‌ترین ابررایانه ایران گفت: اگر سرمایه‌گذاری انجام شود تا سال آینده ابررایانه‌ای با 2هزار پردازنده در ایران خواهیم ساخت.

    احمد معتمدی، مجری پروژه قوی‌ترین ابررایانه در نشست خبری بهره‌برداری قوی‌ترین ابررایانه ایران با اشاره به اینکه برخی از کاربردها و نیازها وجود دارند که فقط با استفاده از یک ابرریانه می‌توان آن را انجام داد، گفت: ابررایانه‌ها در بحث‌های هواشناسی، نظامی، صنعتی و هوافضا کاربرد دارند و زمان را برای پردازش داده‌ها کوتاه می‌کنند.

    وی با اشاره به ساخت قوی‌ترین رایانه خاورمیانه در ایران، افزود: تنها 20 کشور فناوری طراحی و ساخت ابرریانه‌ها را در اختیار دارند و می‌توانند این کامپیوترها را طراحی کنند و هم اکنون ایران با ساخت ابررایانه‌ای با 216 پردازنده این دانش را بومی کرده است که این ابررایانه 860 میلیارد عمل در ثانیه انجام می‌‌دهد.

    وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: هم اکنون ما آماگی ساخت ابرریانه‌ای با 2هزار پردازنده با سرعت 2هزار و 500 میلیارد عمل در ثانیه داریم و اگر سرمایه‌گذار پیدا کنیم ، کار ساخت آن را می‌توانیم یکساله تمام کنیم.

     


        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ## درخواست رسانه‌های بیگانه از سران اصلاحات ##
    ## عکس:دیدار کروبی با سفیر سابق انگلیس ##
    ## منوشه امیر: برای مقابله با خطر شیعه باید از سبزها حمایت کرد!
    ## شیمون پرز: مخالفان به نیابت از ما می جنگند ##
    ## درخواست انگلیس از ایران: روابط خود را با ما کاهش ندهید ##
    ## اعتراض شدید تشکل های دانشجویی نسبت به نامه سید حسن خمینی ##
    آبروی همه مسلمانان؛ اشک ما را چرا درآوردی؟:
    آنچه من دیدم و نحوه زندگی آیت ا? خامنه ای
    نماز جمعه سیاسی Top2009 - موسوی با کلی محافظ بعد 20 سال در
    میر حسین موسوی - به کجا چنین شتابان ؟؟ - 2
    میر حسین موسوی - به کجا چنین شتابان ؟؟
    پاسخ آیت الله یزدی در واکنش به نامه هاشمی رفسنجانی ** مهم
    رنجنامه جمعیت ایثارگران خطاب به هاشمی رفسنجانی
    مهم ** نامه هاشمی رفسنجانی به رهبر انقلاب ** مهم
    تصویر و اتهامات برخی عاملان سایت‏های مستهجن- مستند شوک
    [عناوین آرشیوشده]